2
(8) Кметът може да упълномощи длъжностни лица от състава на администрацията за изпълнение на ангажиментите му по ал. 7.
(9) В случаите, в които срокът по ал. 6 не е спазен, кметът на общината представя в Министерство на финансите служебно само проекта на бюджетна прогноза, внесен в общинския съвет.
Чл. 17. (1) Кметът на общината разработва проекта за общинския бюджет по показателите, определени в Закона за публичните финанси и в чл.2, ал.3 от наредбата със съдействието на кметовете на кметства и кметски наместници на базата на:
1. одобрената от Министерския съвет средносрочна бюджетна прогноза, включително размера на бюджетните взаимоотношения, както и одобрената бюджетна прогноза по предходния чл.16;
2. указанията по министъра на финансите;
3. разделението на дейностите и определените натурални и стойностни показатели за делегираните от държавата дейности съобразно съответните специални закони;
4. задълженията по предявени вземания по влезли в сила съдебни решения;
5. прогнозата за очаквания размер на нови задължения за разходи и за поемане на ангажименти за разходи;
6. задълженията по финансиране на общинския дълг и намеренията за поемане на нов общински дълг, както и максималния размер на общинския дълг и на общинските гаранции към края на бюджетната година;
7. задълженията по национални и регионални програми и проекти;
8. други бюджетни, отчетни и статистически показатели на касова и начислена основа;
9. други оценки и прогнози.
(2) Кметът на общината със заповед определя конкретни правомощия, срокове, отговорности и задачи на разпоредителите с бюджет, звената и служителите от администрацията по подготовката на проекта на общинския бюджет.
(3) Кметът на общината представя проекта на бюджет за публично обсъждане от местната общност в срок не по-късно от 30 ноември, като оповестява датата на обсъждането най-малко 7 дни предварително на интернет страницата на общината и в местните средства за масово осведомяване.
(4) Публичното обсъждане се провежда по ред определен от общинския съвет./ Приложение №1 от наредбата/
(5) За постъпилите предложения се съставя протокол, който се прилага като неразделна част от проекта за бюджет при внасянето му от кмета на общината за разглеждане от общинския съвет.
(6) Проектът на бюджета се придружава от разчети по показатели по единната бюджетна класификация, определени с указанията на Министъра на финансите, от индикативен годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз и от прогнозите по чл.16.
(7) Кметът на общината в заповедта по чл.17, ал.2 определя начина за разработване на индикативен годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз и за прогнозите по чл. 16, както и формата за тяхното представяне.
(8) Кметът на общината внася в общинския съвет окончателния проект на бюджет на общината, индикативния годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз и прогнозите по чл. 16 в срок до 20 работни дни от обнародването на закона за държавния бюджет за съответната година.
РАЗДЕЛ VІ
Приемане на бюджета на общината
Чл. 18. (1) Проектът на бюджет на общината се разглежда и приема по реда, определен в настоящата наредба и в Правилника за организацията на Общински съвет – Аксаково.
(2) С решението за приемане на бюджета на общината, ОбС определя размерите на:
1. приходите от местни данъци; от такси; от услуги и права, предоставяни от общината; от разпореждане с общинска собственост; от глоби и имуществени санкции; от лихви и неустойки; от други постъпления; от помощи и дарения;
2. разходите за делегирани от държавата и за местни дейности, включително и във функционален разрез съгласно единната бюджетна класификация, по видове разходи за: персонал; издръжка; лихви; помощи и обезщетения за домакинства; текущи субсидии; капиталови разходи;
3. бюджетните взаимоотношения с централния бюджет, съответстващи на приетите със закона за държавния бюджет за съответната година, както и на други относими за общината показатели и разпоредби и с други бюджети и сметки за средства от Европейския съюз;
4. бюджетното салдо;
5. финансирането;
6. резерв за непредвидени и/или неотложни разходи;
7. допълнителното финансиране на делегираните от държавата дейности със средства от собствените приходи и от изравнителната субсидия.
(3) Решението по ал. 2 включва и:
1. основания;
2. общ обем на приходите;
3. общ обем на разходите, в т.ч и по разпоредители;
4. приоритети за съответната година;
5. разчети за разпределение на целевата субсидия за капиталови разходи и списък на капиталовите разходи по източници на финансиране, обекти за строителство и видове разходи;
6. допълнителни условия, определени със закон или с друг нормативен акт;
7. правомощия на кмета за съответната година;
8. допълнителни условия за финансиране на специфични разходи (субсидии и др.);
9. допълнителни изисквания към разпоредителите с бюджет;
10. други.
(4) Резервът по ал.2, т. 6 може да бъде в размер на до 10 на сто от общия размер на разходите по бюджета на общината.
(5) Допълнителното финансиране по ал.2, т. 8 се определя по предложение на кмета на общината.
(6) С решението по ал. 2 общинският съвет одобрява и:
1. максималния размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през годината по бюджета на общината, като наличните към края на годината задължения за разходи не могат да надвишават 5 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години; ограничението не се прилага за задължения за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения;
2. максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през годината, като наличните към края на годината поети ангажименти за разходи не могат да надвишават 30 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години; ограничението не се прилага за ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения;
3. размера на просрочените задължения от предходната година, които ще бъдат разплатени от бюджета за текущата година;
4. размера на просрочените вземания, които се предвижда да бъдат събрани през бюджетната година;
5. лимита за поемане на нов общински дълг, максималния размер на общинския дълг и на общинските гаранции към края на бюджетната година;
6. разчетите за разпределението на целевата субсидия за капиталови разходи, определена със закона за държавния бюджет за съответната година, по обекти за строителство и основен ремонт, за придобиване на материални и нематериални дълготрайни активи и за проучвателни и проектни работи, включително за съфинансиране и за плащания по заеми за капиталови разходи;
7. други показатели, включително такива, определени в закона за държавния бюджет за съответната година;
8. индикативен годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз;
9. актуализирана бюджетна прогноза;
10. допълнителните правомощия на кмета и условията за разпределение на резерва;
11. конкретни правила за съответната година, които се прилагат и от разпоредителите с бюджет от по-ниска степен;
(7) В обяснителните записки към отчета за изпълнението на общинския бюджет се включва информация за изпълнението на съответните показатели по т. 1, 2 и 7.
(8) В случаите на превишение на първоначално утвърдените от общинския съвет размери по обективни причини, общински съвет може да приеме решение за изменение и допълнение на решението за приемане на бюджета, като утвърди и конкретна програма с мерки.
(9) Със Закона за държавния бюджет за съответната година може да се определи друг размер на ограниченията по ал. 6, т. 1 и 2, като в този случай се прилагат специфичните за съответната година.
(10) Общинският съвет приема бюджета на общината по показателите по чл. 45 от Закона за публичните финанси /чл.2, ал.3 от наредбата/ в срок до 15 работни дни от внасянето му от кмета на общината.
(11) Приетият от общинския съвет бюджет на общината по ал. 10 се разпределя по тримесечия, като разпределението се утвърждава от кмета на общината.
(12) В срок до 10 работни дни след приемането му от Общинския съвет, бюджетът на общината се публикува на интернет страницата на общината.
(13) Бюджетът на общината и информацията към него се предоставят на органите по чл. 97 от Закона за публичните финанси /Министерство на финансите и Сметна палата/ в срок до един месец след приемането му.
Чл. 19. (1) В случай че до началото на бюджетната година държавният бюджет не бъде приет от Народното събрание, приходите по бюджета на общината се събират в съответствие с действащите закони, а разходите се извършват в размери не по-големи от размера на разходите за същия период на предходната година, и при спазване на фискалните правила по закон и по реда и условията на настоящата наредба .
(2) В случай, че до началото на бюджетната година държавният бюджет е приет от Народното събрание, за периода до приемането на бюджета на общината от общинския съвет месечните разходи за делегираните от държавата дейности се извършват в размери не по-големи от утвърдените със закона за държавния бюджет за съответната година бюджетни взаимоотношения на общината, а разходите за местни дейности се извършват в размери не по-големи от размера на разходите за същия период на предходната година.
РАЗДЕЛ VІІ
Изпълнение и текущо наблюдение на общинския бюджет
Чл. 20. (1) Кметът на общината със заповед определя правата и отговорностите на второстепенните разпоредители с бюджет, определя и утвърждава бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет, доколкото със закон не е определено друго.
(2) Кметът на общината, като първостепенен разпоредител с бюджет не може да извършва разходи и да поема задължения за разходи за текущата година, надхвърлящи общия размер на утвърдените разходи и задължения за разходи по общинския бюджет.
(3) Второстепенните и от по ниска степен разпоредители с бюджет не могат да извършват разходи и да поемат задължения за разходи за текущата година, надхвърлящи общия размер на определените от първостепенния разпоредител разчети.
(4) Наложените санкции и неустойки, както и неправомерно усвоеното безвъзмездно финансиране са за сметка на утвърдения бюджет, доколкото със закон не е определено друго.
Чл. 21. (1) При временни касови разриви по бюджета на общината, по решение на общинския съвет може се отпуска безлихвен заем от сметката за чужди средства със срок за възстановяване не по-дълъг от края на бюджетната година.
(2) С решение на общинския съвет от бюджета на общината може да се отпускат безлихвени заеми на други общини, както и на други бюджетни организации, чиито бюджети не са част от държавния бюджет, със срок за възстановяване не по-дълъг от края на следващата бюджетна година. Отпускането на заемите не следва да възпрепятства своевременното разплащане на задълженията по бюджета на общината, от който е предоставен заемът.
Чл. 22. (1) За авансово финансиране на плащания по проекти, финансирани със средства от Европейския съюз и от други международни програми и договори, освен по реда на авансово финансиране по чл. 142, ал.1 от Закона за публичните финанси, може да се отпускат временни безлихвени заеми:
1. от сметките за средства от Европейския съюз на общината - с решение на общински съвет, като в случай че не може да се извършат плащания от сметки за средства от Европейския съюз, от които са предоставени безлихвени заеми, дължимите суми се изплащат от съответния общински бюджет;
1. от общинския бюджет - с решение на общински съвет.
(2) Сумите от заемите по ал. 1 се отнасят по бюджета или сметката за средства от Европейския съюз, ако е обособена такава.
(3) Разпоредбите на ал. 1 и 2 се прилагат, при условие че не противоречат на правото на Европейския съюз, на договорите, условията и изискванията на програмите и проектите.
(4) Срокът за погасяване на заемите по ал. 1 се обвързва със сроковете на ползването на съответното финансиране със средства от Европейския съюз и от други международни програми и договори и свързаното с тях национално съфинансиране и може да превишава края на бюджетната година.
(5) Отпускането на заемите по реда на ал. 1 - 4 не следва да възпрепятства своевременното разплащане на задълженията по сметките за средства от Европейския съюз, от които е предоставен съответният заем.
Чл. 23. (1) При невъзстановяване в срок на отпуснатите от общината временни безлихвени заеми за други общини и други бюджетни организации, чиито бюджети не са част от държавния бюджет, включително в случаите по чл. 22, се дължат лихви съгласно Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания.
(2) За отпусканите от общинския бюджет временни безлихвени заеми може да се изискват обезпечения при условия, по ред, видове и в размери, определени от общинския съвет.
Чл. 24. Подлежащи на отпускане трансфери за бюджетна организация може да се прихващат с подлежащите на възстановяване трансфери и безлихвени заеми от нея за общинския бюджет или сметките за средства от Европейския съюз, доколкото със закон или с акт на Министерския съвет не е определено друго.
Чл. 25. Приходите по общинския бюджет се събират от общинска администрация, освен когато със закон е определено друго.
Чл. 26 (1) Изпълнението на общинския бюджет се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметства и кметски наместници и чрез ръководителите на бюджетни звена, финансирани от и чрез общинския бюджет.
(2) В рамките на своята компетентност през бюджетната година общинският съвет може да открива, закрива или преструктурира бюджетни звена в общината, финансирани със собствени приходи.
(3) Финансовите последици от решенията на общинския съвет по ал. 2, както и тези, свързани с освобождаване на отделни категории лица от заплащане на определени публични задължения към общината, са за сметка на собствените приходи и/или на разходите за местни дейности по бюджета на общината.
4) При обсъждането на решения, в случаите на ал.2 и ал. 3, общинският съвет разглежда и информация за оценката на въздействие върху общинския бюджет.
(5) Проекти за решения, които биха довели до нарушение на фискалните правила и/или до влошаване на показателите по общинския бюджет, съгласно Раздел ІV не се разглеждат.
(6) В случаите на внесени проекти за решение по ал. 2 - 5, кметът на общината представя мотивирано становище за влиянието върху общинския бюджет.
Чл. 27. (1) Промени по общинския бюджет през бюджетната година и в размера на бюджетните взаимоотношения на общината с държавния бюджет се извършват при условията и по реда на Закона за публичните финанси, на закона за държавния бюджет за съответната година, настоящата наредба и конкретното решение за приемане на бюджета за съответната година.
(2) Промените по общинския бюджет, извън тези по показателите на общинския бюджет, в резултат на получени като трансфери или временен безлихвен заем средства от държавния бюджет и от други бюджети и сметки, се одобряват от общинския съвет. Промените, засягащи делегираните от държавата дейности, се одобряват при спазване на ограниченията по чл. 125, ал. 1, т. 1 от Закона за публичните финанси.
(3) Общинският съвет може текущо през годината да одобрява компенсирани промени между показатели на капиталовите разходи, както и между отделни обекти, финансирани със средства от целевата субсидия, определена със закона за държавния бюджет за съответната година, в случаите в които общината не е в договорни отношения за съответния обект и промените засягат само съответната бюджетна година.
(4) Решението на общинския съвет за приемане на общинския бюджет по чл. 18, може да се изменя по начина, по който е прието.
(5) При промяна във финансово-икономическите условия и нормативната и методическа рамка, кметът на общината има право да променя текущо през годината показателите по общинския бюджет (чл.18, ал. 6, т. 8 и т.9), като внася информация в деловодството на общинския съвет за направените промени.
(6) В случаите на изменения в размерите на бюджетните взаимоотношения в изпълнение на нормативен акт, кметът на общината има право служебно да изменя показателите по общинския бюджет (чл.18, ал. 2, т.2 и т.3).
(7) Кметът на общината разработва система за наблюдение, оценка и контрол на показателите по чл. 18, ал. 6, т. 1 и 2 и т.7, в съответствие с Раздел ІІІ.
(8) Кметът отразява промените по бюджета на общината, съответно по бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет към него, като издава заповеди.
Чл. 28. (1) Общинският съвет може с решението за приемане на бюджета, доколкото със закон не е определено друго, да оправомощи кмета на общината да извършва компенсирани промени:
1. в частта за делегираните от държавата дейности - между утвърдените показатели за разходите в рамките на една дейност, с изключение на дейностите на делегиран бюджет, при условие че не се нарушават стандартите за делегираните от държавата дейности и няма просрочени задължения в съответната делегирана дейност;
2. в частта за местните дейности - между утвърдените разходи в рамките на една дейност или от една дейност в друга, без да изменя общия размер на разходите.
(2) В изпълнение на правомощията си по ал. 1 кметът издава заповеди.
(3) Кметът извършва съответните промени по бюджета на общината, включително по бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет към него, в рамките на промените по ал. 1.
(4) След изтичането на всяко тримесечие, кметът на общината представя в общинския съвет актуализирано разпределение на променените бюджети в резултат на извършените промени по реда на ал. 1 и чл. 27, ал.8.
(5) Информацията по ал. 4 може да се представя заедно със съответния тримесечен отчет за изпълнение на бюджета.
Чл. 29. (1) Временно свободните средства по бюджета на общината могат да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, при условие че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в определените им размери, както и на местните дейности, и се спазват относимите за общината фискални правила по Закона за публичните финанси, като не се променя предназначението на средствата в края на годината.
(2) С приемането на решението за общинския бюджет или във всеки конкретен случай, общинският съвет може да оправомощи кмета на общината да ползва временно свободните средства, при условията на ал. 1.
Чл. 30. Не се допуска извършването на разходи, натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, както и започването на програми или проекти, които не са предвидени в годишния бюджет на общината.
Чл. 31. (1) Общината възстановява. в държавния бюджет неусвоените средства от целеви трансфери в срок до 31 януари на следващата бюджетна година.
(2) Постъпилите по бюджета на общината средства от целеви субсидии за капиталови разходи, които не са усвоени към края на текущата бюджетна година, се разходват за същата цел през следващата бюджетна година, като при остатък той се възстановява в държавния бюджет в срок до 20 декември.
(3) Алинеи 1 и 2 не се прилагат, когато със закона за държавния бюджет за съответната година или с акт на Министерския съвет е определено друго.
Чл. 32. (1) Кметът на общината може да ограничава или да спира финансирането на бюджетни организации, звена и субсидирани дейности по бюджета на общината при нарушение на бюджетната дисциплина, настоящата наредба и/или решенията на общинския съвет до неговото преустановяване.
(2) Прилагането на ал. 1 не може да води до преустановяване дейността на засегнатата бюджетна организация, звено или субсидирана дейност или до неизпълнение на произтичащи от нормативен акт или от международен договор задължения.
(3) Нарушение по ал.1 се установява по реда на правилата по СФУК, като в зависимост от тежестта на нарушението, кметът на общината може да уведоми и общинския съвет за предприетите действия.
Чл. 33. (1) Кметът на общината осъществява текущо наблюдение на:
1. изпълнението на общинския бюджет и общинските сметки за средства от Европейския съюз;
2. показателите на контролирани от общината лица, които попадат в подсектор "Местно управление" и не са разпоредители с бюджет по бюджета на общината, както и на динамиката и текущото състояние на техния дълг;
3. съществени сделки и операции на общината и на разпоредителите с бюджет по бюджета на общината, които нямат пряк касов ефект върху бюджета на общината.
(2) Кметът представя в общинския съвет информация за изпълнението на бюджета на общината, сметките за средства от Европейския съюз, както и за останалите показатели, сделки и операции по ал. 1, т. 2 и 3 за полугодието.
(3) Информацията по ал. 1, т. 2 и 3 се представя обособено от информацията по ал. 1, т. 1 в обем, форма и съдържание, определени с указание на министъра на финансите.
(4) Кметът на общината определя реда, условията и отговорните длъжностни лица по осъществяването на текущо наблюдение по ал.1.
Чл. 34. (1) Кметът на общината осъществява текущо наблюдение за състоянието на дълга на общината и на търговските дружества с общинско участие в капитала и на останалите контролирани от общината лица, чиито средства и операции не са включени в общинския бюджет.
(2) Условията и редът за предоставяне на информацията по ал.1 се утвърждават от кмета и се публикуват на интернет страницата на общината.
(3) Управителите на търговските дружества с общинско участие в капитала изпълняват ангажиментите си по предоставяне на информацията по ал.1 в суответствие с определените условия и ред по ал.2.
(4) Ръководителите на контролираните от общината лица, чиито операции не са включени в общинския бюджет изпълняват ангажиментите си по предоставяне на информацията по ал.1 в суответствие с определените условия и ред по ал.2.
(5) В случай на неизпълнение на горните изисквания, кметът на общината внася информация в общинския съвет с предложение за предприемане на действия.
(6) Кметът представя с информацията за изпълнението на бюджета на общината и данни от текущото наблюдение на състоянието на дълга по ал. 1.
РАЗДЕЛ VІІІ
Отчитане
Чл. 35. (1) Кметът на общината изготвя годишния отчет за изпълнението на бюджета по показателите, по които е приет, придружен с доклад, и го внася за приемане от общинския съвет.
(2) Отчетът по ал. 1 се придружава и от:
1. отчет за изпълнението на сметките за средства от Европейския съюз;
2. отчетната информация за осъщественото текущо наблюдение по чл. 33, ал. 1, т. 2 и 3;
3. отчет за състоянието на общинския дълг;
4. друга отчетна информация.
(3) Второстепенните разпоредители с бюджетни кредити съставят тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджетите си в съответствие с единната бюджетна класификация по форми, съдържание и срокове, определени от кмета на общината.
(4) В доклада по ал. 1 се включва и информация за изпълнението на фискалните цели, както и за изпълнението на бюджетната прогноза за следващите три години.
(5) Председателят на общинския съвет организира публично обсъждане на отчета по ал. 1 от местната общност, като оповестява датата на обсъждането най-малко 7 дни предварително на интернет страницата на общината и в местни средства за масово осведомяване. Публичното обсъждане се провежда със съдействието на кмета на общината, по ред, определен от общинския съвет, съгласно Приложение №1 от н.наредба.
(6) Общинският съвет след обсъждането по ал. 5 приема отчета по ал. 1 не по-късно от 31 декември на годината, следваща отчетната година.
(7) Приетият отчет по ал. 6 и отчетът за сметките за средства от Европейския съюз по ал. 2, т. 1 се публикуват на интернет страницата на общината, в срок до 10 работни дни от датата на приемането им.
РАЗДЕЛ ІХ
Ред за изготвяне, утвърждаване и актуализиране на разчетите за сметките за средства от ЕС
Чл. 36. Сметките за средства от Европейския съюз не се включват в общинския бюджет.
Чл. 37. (1) За сметките за средства от Европейския съюз се съставят, утвърждават и актуализират разчети.
(2) Кметът на общината организира разработването на разчетите за сметките за средства от Европейския съюз, въз основата на:
1. сключените договори за безвъзмездна финансова помощ и отчетите по финансираните с тях проекти;
2. публикуваните решения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ;
3. консолидирана годишна прогноза за паричните потоци по отделните проекти.
(3) Разчетите за сметките за средства от Европейския съюз на общината се изготвят от кмета на общината и се утвърждават от общинския съвет.
(4) Разчетите за сметките за средства от Европейския съюз са с индикативен характер и съдържат и информация за основни финансови показатели, съгласно определените по реда на чл.17, ал.7 от н.нар.
5) С решението за утвърждаване на разчетите за сметките за средства от Европейския съюз на общината се определят и конкретните правомощия на кмета на общината, включително и да извършва вътрешни компенсирани промени по показателите.
(6) Разчетите за сметките за средства от Европейския съюз на общината се актуализират по начина, по който са утвърдени.
(7) Кметът на общината утвърждава начина и формата за изготвяне и отчитане на разчетите за сметките за средства от Европейския съюз на общината.
Чл. 38. (1) Разчетите за сметките за средства от Европейския съюз на общината се съставят в български левове, независимо от спецификите на финансиращата програма.
(2) Чрез сметките за средства от Европейския съюз се финансират всички проекти, по които общината е бенефициент по различни програми и международни договори, за които е определено, че се използват такива сметки.
(3) Чрез сметките за средства от Европейския съюз може да се извършва авансово финансиране на плащания на общината или на нейни звена, в качеството им на бенефициенти, под формата на безлихвени заеми по ред, начин и в срокове, определени от министъра на финансите, включително за сметка на осигуряване на средства за такова финансиране от централния бюджет.
(4) По предложение на кмета на общината, с решение на общинския съвет, за авансово финансиране на плащания по проекти по ал. 2, може да се отпускат временни бузлихвени заеми от бюджета на община.
(5) Срокът на погасяване на заемите се обвързва със сроковете на съответното финансиране със средства от Европейския съюз и свързаното с тях съфинансиране и може да превишава края на годината, при условие, че не се нарушава нормалната дейност на общината.