Втора страница
РАЗДЕЛ ІV
ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК
Чл.13. (1) Пълномощията, правата и задълженията на общинския съветник възникват от деня на полагането на клетвата.
(2) Общинските съветници полагат следната клетва:
"Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на гражданите от община Аксаково и да работя за тяхното благоденствие."
(3) Полагането на клетвата се удостоверява с подписването на клетвен лист.
Чл.14. (1) Общинският съветник има право:
1. да бъде избиран в състава на постоянни и временни комисии на съвета;
2. да предлага включването в дневния ред на заседанията на общинския съвет разглеждането на въпроси от компетентността на съвета и да внася проекти за решения;
3. да участва в обсъждането и решаването на всички въпроси от компетентността на съвета;
4. да отправя питания към кмета. На питането се отговаря устно или писмено на следващото заседание, освен ако съветът реши друго;
(2) Държавните органи, стопанските и обществените организации са длъжни да оказват съдействие на общинския съветник, както и да му предоставят сведения и документи, които са му необходими във връзка с дейността му на съветник, освен когато те съставляват класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна.
Чл.15. (1) Пълномощията на общинския съветник се прекратяват предсрочно:
1. при поставяне под запрещение;
2. когато съветникът е осъден с влязла в сила присъда на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер;
3. при подаване на оставка чрез председателя на общинския съвет до общинската избирателна комисия;
4. при избирането му за народен представител, министър, областен управител или кмет, при назначаването му за заместник-министър, заместник областен управител, заместник-кмет, кметски наместник или на щатна длъжност в съответната общинска администрация;
5. когато, без да е уведомил писмено председателя на общинския съвет за неучастието си в заседанието на съвета по уважителни причини - служебна ангажираност, отсъствие от страната, заболяване и други, не участва в три поредни или в общо пет заседания на общинския съвет през годината;
6. при трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си поради заболяване за повече от 6 месеца;
7. при извършване на административно-териториални промени, водещи до промяна на постоянния му адрес извън територията на общината;
8. при извършване на административно- териториални промени, водещи до закриване на общината;
9. при избирането или при назначаването му за член на управителен, надзорен или контролен съвет, съвет на директорите, контрольор, управител, прокурист, търговски пълномощник, синдик или ликвидатор на търговски дружества с общинско участие или директор на общинско предприятие по Закона за общинската собственост, както и при заемането на длъжност като общински съветник или подобна длъжност в друга държава - членка на Европейския съюз;
10. при неизпълнение на задължението по чл. 34, ал. 6 от ЗМСМА;
11. при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси;
12. при установяване на неизбираемост;
13. при смърт.
(2) Обстоятелствата по ал. 1 се установяват с документи, издадени от компетентните органи, които се изпращат на общинската избирателна комисия в тридневен срок от издаването им. В случаите по ал.1.,т.3 в тридневен срок от подаването на оставката председателят на общинския съвет я изпраща на общинската избирателна комисия.
Чл.16. (1) Общинският съветник е длъжен:
1. да присъства на заседанията на общинския съвет и на комисиите, в които е избран, и да участва в решаването на разглежданите въпроси;
2. да поддържа връзки с избирателите и да ги информира за дейността и решенията на общинския съвет.
(2) Общинският съветник не може да участва при вземане на решения, когато се отнасят до негови имуществени интереси или до интереси на съпруг и роднини по права линия и по съребрена линия до четвърта степен включително и по сватовство до втора степен включително.
(3) Общинския съветник е длъжен да прави проверки и по сигнали на избирателите и при нужда да уведомява председателя на общинския съвет и органите на държавната и местната власт.
(4) Общинският съветник е длъжен да спазва и изпълнява правилника, наредбите и решенията на общинския съвет.
Чл.17 (1) Общинският съветник получава възнаграждение в размер на 30% от средната брутна работна заплата в общинска администрация, за последния месец от предходното тримесечие.
(2) При участието си в заседание на комисия, общинския съветник, като член получава допълнително възнаграждение в размер на 10% от средното брутно възнаграждение в общинска администрация, а Председателят на комисията получава възнаграждение в размер на 15% . При негово отсъствие, председателстващия получава възнаграждение, като председател на комисията.
(3) За участие в сесия, всеки общински съветник получава допълнително възнаграждение в размер на 15% от средната брутна работна заплата в общинска администрация.
(4) Месечното възнаграждение се определя като сбор от получените възнаграждения по ал.1, 2 и 3, като не може да надвишава 60% от средната брутна работна заплата в общинска администрация.
(5) Определеното възнаграждение по ал.4, при отсъствие на член от заседание на комисията, се намалява с по 10% от средното брутно възнаграждение в общинска администрация, при отсъствие на Председателя от заседанието на комисията - по 15%, а при отсъствие на общински съветник от сесия на Общински съвет – Аксаково, възнаграждението се намаля с по 15%.
(6)Санкциите по ал.5 не се прилагат при обективна невъзможност за участие в заседание на комисия и/или заседание на общински съвет.Обективната невъзможност се установява със заявление на отсъстващия съветник до председателя на общинския съвет към което се прилагат необходимите документи.
(7) Председателят изготвя ежемесечна справка за определяне размера на месечното възнаграждение на общинските съветници.
(8) Общински съветник може да се откаже от полагащото му се възнаграждение,за определен от него период от време, след писмено деклариране на това обстоятелство пред председателя на общинския съвет.
РАЗДЕЛ V
КОМИСИИ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
Чл.18. (1) Общинският съвет избира от състава на своите съветници постоянни и временни комисии.
(2) Общинските съветници не могат да участват в състава на повече от три постоянни комисии.
(3) Постоянните и временните комисии имат за задача:
1. да проучват потребностите на населението в съответната област и да правят предложения за решаване на проблемите;
2. да подпомагат общинския съвет при подготовката на решения по въпроси, внесени за обсъждане и решаване;
3. да осъществяват контрол за изпълнение на решенията на общинския съвет.
(4) В работата си постоянните и временните комисии могат да привличат външни лица като експерти и консултанти.
(5) Гражданите и юридическите лица могат да внасят писмени предложения и становища в комисиите на общинския съвет.
(6) По разглежданите въпроси комисиите приемат доклади, становища, предложения и препоръки, които се предават в общинския съвет и на съответните заинтересовани лица.
Чл.19. (1) Общински съвет- Аксаково има 5/пет / постоянни комисии всяка с пет членен състав.
(2) Състава на комисиите се определя съобразно характера на тяхната дейност и заявките за участие в съответната комисия от страна на общинските съветници.
(3) Общинският съвет може да извършва промени във вида и състава на комисиите, както и да образува нови или да прекратява съществуването на дадена комисия, в зависимост от конкретните условия.
(4) Промяна в поименния списък или прекратяване на членство на общински съветник в дадена комисията се извършва,с решение на общинския съвет,по предложение на:
1. Председателя на Общински съвет – Аксаково;
2. Председател на комисия.
Чл.20. Всяка комисия, след създаването й, може да изготви правилник за своята работа.
Чл.21. Постоянните комисии могат да образуват подкомисии и работни групи.
Чл.22. (1) Общинските съветници, които не са членове на съответната комисия и привлечените в работата й експерти могат да участват в нейните заседания без право на глас.
(2) При обсъждане на проекти в комисията, вносителят или негов представител присъстват на заседанията и дават необходимите разяснения.
Чл. 23. (1) Комисиите могат да провеждат и съвместни заседания, които се ръководят от председателя на комисията, инициатор на заседанието.
(2) При невъзможност за изработване на нов доклад от съвместното заседание, комисиите внасят своите доклади в общинския съвет.
РАЗДЕЛ VІ
ВНАСЯНЕ, РАЗГЛЕЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ДОКУМЕНТИ
Чл.24. (1) Предложения за точки в дневния ред, за заседания на Общински съвет, за разглеждане на мотивирани проекти за решения, наредби, правилници, инструкции и други материали по компетентност,могат да внасят:
1. Кмета на общината, Зам-кметовете, Секретаря на общината, Кметовете и Кметските наместници по населени места;
2. Директорите на учреждения второстепенни разпоредители с бюджетни кредити;
3. Ръководителите на административни структури работещи на територията на Община Аксаково;
4. Ръководителите на общински предприятия или дружества с общинско участие в капитала.
(2) Внесените материали се регистрират в деловодната система от техническия сътрудник.
(3) Председателят на общинския съвет разпределя постъпилите материали за разглеждане от съответната постоянна комисия.
(4) Писмените питания на общинските съветници се предават чрез председателя на общинския съвет, като се посочва формата на отговор.
(5) Отговор на питане се дава на първото заседание на общинския съвет след постъпването му, освен в случаите на невъзможност, за чийто причини отговор дава Председателят на общинския съвет.
(6) Питането се снема от дневния ред, когато общинския съветник, който го е направил отсъства.
(7) Общинските съветници могат, до получаването на отговора, да оттеглят своите питания, като писмено уведомят председателя на общинския съвет за това.
Чл.25. (1) В проекта за дневен ред на заседание на общинския съвет се включват материали, регистрирани от техническия сътрудник:
1.Най-късно пет дни, преди първата дата обявена за заседание на постоянна комисия;
2. В деня на заседание на ПК по преценка на нейния председател;
3. В деня на заседание на Общински съвет по преценка на председателя и мотивирано изложение на вносителя ,относно срочност и значимост на предлагания проект.
(2) В проекта за дневен ред на предстоящото заседание на Общински съвет – Аксаково влизат всички докладни с проекто-решения на постоянните комисии по тях, постъпили в срока по ал.1. , т.1 и т.2.
(3) В проекта за дневен ред се обявява датата и часа на предстоящата сесия, като същата се насрочва в рамките на следващата календарна седмица, но не по-рано от пет дни, след последното заседание на постоянна комисия.
Чл.26. (1) Проект за нормативен акт или искане за неговото изменение или допълнение се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност.
(2) Преди внасянето на проекта за нормативен акт или предложение за неговото изменение или допълнение,за разглеждане от общинския съвет, съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на Община Аксаково заедно с мотивите, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.
(3) Проектът на нормативен акт заедно с мотивите, се внася за обсъждане и приемане от Общински съвет – Аксаково.
(4) Мотивите, съответно докладът, съдържат:
1. причините, които налагат приемането;
2. целите, които се поставят;
3. финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба;
4. очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива;
(5) Проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 4, не се обсъжда от общинския съвет.
Чл.27. При разглеждане и обсъждане на проект за решение в заседание на постоянна комисия или общинския съвет :
1. Кметът на общината, зам.кмета, секретаря, кметовете и кметските наместници понаселени места, имат право да се произнасят по внесените доклади и проектите за решения.
2. Гражданите имат право да присъстват на откритите заседания на общинския съвет, на неговите комисии, като заемат определените от председателя на съвета или председателя на съответната комисия места.
3. По време на заседанията, гражданите са длъжни да спазват определения ред и да не пречат на провеждането им.
4. По време на заседанията на общинския съвет или на постоянните комисии към общинския съвет, гражданите могат да изнасят становища и предложения по обсъждан въпрос от дневния ред, в рамките на една минута и не повече от две изказвания по един и същ въпрос, ако предварително са заявили желание за това пред председателя на общинския съвет.
5. В заседанията на общинския съвет гражданите могат да задават въпроси, които са постъпили писмено при председателя на общинския съвет в петдневн срок преди датата на провеждане на заседанието.
Чл.28. След обсъждането им в комисиите, проектите заедно с мотивите към тях и докладите на комисиите се предоставят на общинските съветници най-малко в петдневен срок преди заседанието наобщинския съвет, на което ще бъдат разглеждани.
Чл.29. (1) Проекторешението се разглежда, след като Общинският съвет изслуша докладите на комисиите и/или вносителите.
(2) Общинските съветници могат писмено или устно да правят предложения по отделни текстове.
(3) Когато са внесени две или повече проекто-решения по един и същ проблем, те се разглеждат на едно и също заседание на общинския съвет, като първо се излага становището на съответната комисия.
Чл.30. (1) Когато счете за необходимо, Общинският съвет приема решение за допълнително обсъждане на проекта и го изпраща в съответната комисия.
(2) Проектът се включва в дневния ред на следващото заседание,освен ако Общинският съвет не реши друго.
Чл.31. Вносителят на проекта може да го оттегли до започване и по време на обсъжданията в заседанието на общинския съвет при което обсъждането на проекта се прекратява без гласуване.
Чл.32. На всеки гражданин, желаещ да получи заверен препис от решение или копие от даден акт на ОбС, се осигурява възможност за това срещу заплащане, съгласно Приложение № 2 на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Аксаково.
Чл.33. Нормативните актове на Общински съвет – Аксаково се разгласяват чрез;
1.Иинтернет страницата на Община Аксаково - пълен текст;
2.Общински вестник - резюме;
3. Таблата за обяви в сградите на Община Аксаково, всички кметства и кметски наместничества- резюме.
4. Кметове и Кметски наместници -пълен текст.