3
Съставянето на актове за общинска собственост е предшествано от действия по:
- оглед,
- установяване на действителния начин на трайно ползване,
- изготвяне на скица,
- данъчна оценка.
Тези дейности изискват ангажиране на институции, извън структурата на общинската администрация, значителен времеви и организационно-технически ресурс.
Общината е собственик на голям брой маломерни имоти (с площ до 10 дка), разпокъсани и в различни землища, които не представляват интерес за наемане или аренда.
Законът за собствеността и ползването на земеделските земи (включително и предстоящите му промени), дава възможност за доброволно уедряване (комасация) на земеделските имоти. Комасацията се извършва по изрично съгласие на собствениците на земеделските имоти в дадено землище или в част от него. Предвидена е възможност за изработване на планове за уедряване, които ще променят границите на земеделските имоти. Освен това те ще включват и други мерки за устройство на територията, свързани с напояване, инфраструктура и екология.
След началото на процеса по възстановяване на земеделските земи до настоящия момент, Община Аксаково не е предприемала действия за трасиране на земеделските имоти. Трасирането на един имот представлява поставяне на трайни знаци и изпълнението на тази процедура би ангажитало значителен финансов ресурс. Целесъобразно е трасиране да се извършва при наличие на спор за собствеността или при установяване на обработване на земеделски земи – общинска собственост без правно основание. Тук особено внимание следва да обърне на нерегламентираното обработване на полските пътища общинска собственост от арендаторите на съответните землища.
Промяната в законадателството в последните години въведе нови аспекти, съобразени с директивите на Европейския съюз. Очертаната посока за развитие на дейността на общините и тяхната роля в обществено - икономическия живот е в следния смисъл:
- Децентрализация от Централните органи за управление в страната и възможност за самостоятелна издръжка и собствен просперитет;
- Ограничаване на нейната роля само в областта на посочените в чл.17 от ЗМСМА дейности, развиващи се на нейна територия;
- Дистанциране от развиването на дейности пряко стопански, несвойствени за нейната основна роля;
- Стимулиране развитието на частния бизнес и инициатива за публично – частни инициативи;
Тези и други промени, намериха отзвук в ЗОС, ЗСПЗЗ и др., имащи пряко значение за работата на общината. Натрупания към момента поземлен фонд включително и този по чл. 19 от ЗСПЗЗ ще доведе до увеличаване обема на администриране в смисъл на управление, стопанисване и разпореждане с тези имоти.
Земеделските земи по чл. 19 от ЗСПЗЗ са имоти останали след възстановяването на правата на собствениците и се стопанисват и управляват от общината.
Към настоящият момент общината има възможност да управлява поземления фонд като сключва договори за наемq аренда и продажба.
Видно от справката за разпределението на земеделската земя по начин на трайно ползване е, че около 2/3 от общинската земеделска земя представлява пасища и една по-малка част, около 1/6, представлява ниви.
Значителен неусвоен ресурс предлагат местностите по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ. Законодателят е предвидил за земите, предоставени за ползване на граждани въз основа на актове по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ, да се изработват помощен план и план на новообразуваните имоти (ПНИ). Помощният план съдържа данни както за имотите, предоставени за ползване, така и за имотите, съществували преди образуването на трудовокооперативните земеделски стопанства и държавните земеделски стопанства. При липса на информация за границите на имотите в тези източници, данните се набират с анкети при условия и по ред, определени с Правилника за прилагане на ЗСПЗЗ.
В местностите, за които следва по законоустановен ред да бъдат приети надлежно такива планове - отразяващи собствеността, владеенето и ползването на земеделските земи, а те не са изработени, приети и одобрени от компетентни за това органи, Общината, не би могла да идентифицира който и да е имот с неговите технически характеристики и параметри като граници, площ и др., в това число и да определи собствеността на същия. Само влязъл в сила ПНИ за местността, може да отразява тази информация. Това е пречка към настоящият момент Община Аксаково да не може да определи своята собственост, както и да извършва действия по управление и стопанисване. Не без значение в този процес са и многобройните законодателни изменения и противоречивата съдебна практика в тази област, която създава предпоставки за снабдяване с констативни нотариални актове. Последните изменения погрешно говорят за приключване на реституционните процедури. На практика реституцията за този вид имоти съвсем не е приключила, т.к. все още има много местности с неприети ПНИ. В тази връзка е уместно да бъде приет законодателен норматив с който да бъде гарантирано коректното провеждане и завършване на реституционния процес.
Фактическа работа изработване на ПНИ е започната за всички местности по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ на територията на община Аксаково, като процедурите по анкетиране, изработване и одобряване на плановете са на различен етап за всяка местност.
Общинските имоти по § 4 с влезли в сила ПНИ следва да бъдат обследвани и по целесъобразност да бъдат извършвани делби. По отношение на всеки имот е необходимо да започне процедура по прилагане на плана, изразяваща се в теренни проверки, трасиране, определяне на оценка за плащане на подобрения, изземване.
Актове за общинска собственост са съставени за местностите по § 4 с влезли в сила ПНИ, както следва:
№ по ред |
Местност |
Брой имоти |
Площ /кв.м./ |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
землище Аксаково |
|
|
1. |
местност "Ментеше " |
24 |
25766 |
2. |
местност "Кун тепе" |
36 |
36586 |
|
землище Кичево |
|
|
1. |
местност "Сухата чешма" |
101 |
110873 |
2. |
местност "Черном.панорама" /Ювез/ |
9 |
34562 |
|
землище Слънчево |
|
|
1. |
местност "Старите лозя" |
67 |
74033 |
|
землище с.Припек |
|
|
1. |
местност "Припешки тераси" |
47 |
92237 |
|
землище с.Осеново |
|
|
1. |
СО "Панорами І,ІІ,ІІІ" |
11 |
4811 |
Общо: |
295 |
378868 |
Местностите с неприети ПНИ са както следва:
№ по ред |
Местност |
1 |
2 |
|
землище Аксаково |
1. |
СО "Янчова поляна" |
2. |
местност "Калето" |
3. |
местност "Над асфалта " |
4. |
СО "Терасите " |
5. |
местност "Вълчан чешма" |
|
землище Доброглед |
1. |
СО "Доброгледски лозя " |
|
землище Долище |
1. |
СО "Трите воденици" КЕ 671 |
2. |
Арпалъка КЕ 226684 и 226686 |
3. |
До селото КЕ 096001, 000542 и 185001 |
4. |
До селото ІІ КЕ 00728 |
|
землище Игнатиево |
1. |
Ачмалъка КЕ 14, 16 |
2. |
Кара тепе КЕ 20 |
3. |
Старите лозя КЕ 28, 30 и 31 |
4. |
До стрелбището КЕ35 |
5. |
До селото КЕ 38 |
|
землище Кичево |
1. |
местност "Коркулука" |
2. |
местност "Могилата" |
3. |
местност "Стражата" |
4. |
СО "Лозите " |
5. |
СО "Черноморска панорама" |
|
землище Климентово |
1. |
местност "Гюрлека" |
|
землище Яребична |
1. |
местност "Липов път" |
|
землище Орешак |
1. |
частично СО "Студен кладенец" |
|
Анализирайки състоянието на имотите от този раздел, се открояват следните:
Рискове и слаби страни
- неприключил процес на идентификация и актуване на общинските имоти;
- недостатъчен потенциал за управление и контрол от страна на общината;
- голям брой маломерни имоти, разпокъсана собственост;
- лоша междуведомствена организация по прилагане на промените в законодателството. Законови и други ограничения при разпореждане с част от земеделските земи с начин на трайно ползване - пасища, мери;
- необходимост от рекултивация според начина на трайно ползване;
- многобройните законодателни изменения и противоречива съдебна практика по отношение имотите по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ, които водят до загуба на потенциални общински имоти;
- трудоемка процедура по прилагане на плановете на новообразувани имоти за местностите по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ;
- риск от неправилно съставяне на актове за общинска собственост.
Плюсове и възможности
- актуване на нови имоти;
- стартиране процеса на комасация на земеделските земи;
- възможност за промяна на предназначението на земеделски земи, разположени в близост до населените места и индустриалните зони;
- близостта до големия град е предпоставка за инвестиционен интерес към закупуване на имоти по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ.
Направеният анализ предполага реализирането на следните:
Политики и задачи
- да се подготви, обезпечи и реализира програма за пълна идентификация на собствеността, за комасация и рекултивация на земите;
- да се извърши преглед на поземлените имоти и промяна на предназначението на тези от тях, които имат инвестиционен потенциал;
- с оглед развитието на селското стопанство и подпомагане дейността на земеделските производители и предприемачи в тази сфера, да се направи анализ на инвестиционния интерес към общинския поземлен фонд, с цел отдаване под наем, аренда или разпореждане;
- да се създаде организация по установявяне на евентуална общинска собственост в местностите по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ и да се търсят варианти за нейното адекватно управление, изразяващо се в стопанисване или разпореждане.
- да се създаде организация по прилагането на плановете в местностите по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ и да се търсят варианти за нейното адекватно управление, изразяващо се в стопанисване или разпореждане.
5. Спортни имоти
В община Аксаково функционират редица спортни клубове. Със своята дейност се отличават футболен клуб “Аксаково”, включен във “В” републиканска футболна група и спортен клуб по борба свободен стил „Приморец” гр. Аксаково, който активно участва в зоналните първенства.
Община Аксаково разполага със следните спортни обекти:
- Спортна база гр.Аксаково
- Спортен терен с.Игнатиево
- Физкултурно игрище с. Ботево
В периода 2007г. – 2010г. бяха изградени две спортни площадки в гр.Аксаково и една в гр. Игнатиево, като през 2011г. към тях се добавиха и се поддържат още две площадки в гр. Аксаково. В последните две години, основно са ремонтирани спортните игрища в училищата в гр. Аксаково, гр. Игнатиево, с.Любен Каравелово, с.Кичево и с.Изворско.
Като цяло общината не е обезпечена с достатъчно спортни терени, съоръжения и зали. Съществуващите спортни обекти и съоръжения на територията на общината се нуждаят от финансови средства за поддържане и ремонт.
На практика спортните терени в гр.Игнатиево и с.Ботево не се използват по предназначение. Същите са в лошо състояние. Потребност от изграждане на спортни съоръжения има в гр.Аксаково, гр.Игнатиево, с.Кичево, с.Въглен, с.Л.Каравелово и с.Изворско.
Необходимо е да бъде извършена работа по издирване, проучване и актуване на имоти отредени за спорт в различните населени места и при липса или недостиг на такива, които биха били достатъчни да задоволят потребностите на местното население, да бъде извършено преотреждане на други терени за спортни дейности.
Анализирайки състоянието на този вид общинска собственост се открояват следните:
Рискове и слаби страни
- неприключил процес на идентификация и актуване на общинските имоти;
- риск от грешни решения за разпореждане;
- недостиг на спортни терени;
- липса на солидно финансиране за капиталови разходи и подръжка.
.
Плюсове и възможности
- възможност за увеличаване на спортните имоти, чрез идентификация и актуване;
- оптимизиране процеса на управление;
- увеличаване броя на този вид имоти, чрез отчуждаване, закупуване на имоти частна собственост, замяна, преотреждане на други общински имоти;
- осигуряване на средства от евро-фондовете и други финансови инструменти за подобряване състоянието на имотите;
- реализиране на спортни проекти чрез публично-частно партньорство;
- промени в данъчното законодателство, които да стимулират дарителството и спонсорството за спортни дейности.
Направеният анализ предполага реализирането на следните:
Политики и задачи
- да се подготви, обезпечи и реализира програма за пълна идентификация на спортните имоти;
- да се търсят варианти чрез публично-частно партньорство (ПЧП) да се реализират спортни проекти върху общински терени;
- да се търсят варианти за увеличаване на спортните имоти, чрез допустимите от закона разпоредителни сделки, включително преотреждане на други общински имоти;
- да се подготвят проекти за кандидатстване по оперативните програми за осигуряване на средства от евро-фондовете за подобряване състоянието на спортните имоти;
6. Язовири
На територията на община Аксаково са изградени 5 язовира: язовир “Крумово”, язовир “Любен Каравелово”, язовир “Засмяно”, язовир “Ботево” и язовир “Осеново”. За всичките са съставени актове за общинска собственост. След проведени конкурсни процедури през 2011г. на концесия за срок от 30 години бяха отдадени язовир “Засмяно” и язовир “Ботево”. Проведени бяха още конкурсни процедури за язовир “Любен Каравелово” и язовир “Осеново”.
Язовирите за които община Аксаково няма сключени договори за концесия са включени в програмата за управление и разпореждане с общинска собственост за 2011 и за тях се подготвят нови процедури.
Хидротехническите съоръжения, собственост на община Аксаково, към момента се намират в лошо експлоатационно състояние. Причина за това са остарелите язовирни стени, които са към края на своя амортизационен период и необходимостта от значителни средства както за тяхното поддържане, така и за останалите елементи на съоръженията.
Най-удачната форма и начин за стопанисване на общинските язовири, която законодателят е предвидил, е отдаване същите на концесия за услуга, която има за предмет управление и поддържане на обекта на концесията. Икономическият смисъл от предоставянето на концесия е, че се стимулира въвеждането в стопанския оборот на ресурси на общината, които са нейна изключителна собственост, чрез ангажиране на частни инвеститори. Концесията дава възможност за изграждане и/или реконструкция на съществуващите съоръжения – язовирна стена, преливник, изпускател, със средства на концесионера. По този начин се предоставя възможност на частния капитал да вкара в оборот свободните си парични средства, а общината да получи своята собственост, ремонтирана, без да влага свои средства.
Анализирайки състоянието на този вид общинска собственост се открояват следните:
Рискове и слаби страни
- лошо експлоатационно състояние и напреднал период на амортизация на съоръженията;
- недостиг на средства за поддръжка и опазване;
- екологичен риск следствие замърсяване на водата;
- риск от грешни решения при отдаването на концесия;
- промяна в законодателството.
Плюсове и възможности
- предоставяне на съоръженията за стопанисване на други стопански субекти;
- увеличаване приходите от стопанисването на този вид имоти;
- развитие на спортния риболов и създаване на добри предпоставки за развлечение и отдих.
Направеният анализ предполага реализирането на следните:
Политики и задачи
- да се изпълнят мероприятията в съответствие със законодателната рамка, за подготовка и провеждане на конкурсни процедури за отдаване на концесия на язовирите на територията на община Аксаково, за които няма сключени договори;
- концесионните договори да възпроизведат основните постановки на концесионните анализи;
- да се търсят варианти за облагородяване на прилежащите територии, с цел създаване на добри предпоставки за развлечение и отдих.
Като цяло стратегията съобразява и възприема всички допустими от законодателството форми на разпореждане, при спазване принципите и основните цели залегнали в настоящия документ. Има отворен характер, предвид честите законодателни промени, променливите икономически условия и възможностите, които се разкриват в следствие членството ни в Европейския съюз.
Настоящата стратегия е разработена от общинска администрация на основание чл.8 ал.8 от Закона за общинската собственост