Обяснителна записка към бюджета за 2012 и проект за бюджет на община Аксаково за 2013г

О Б Я С Н И Т Е Л Н А З А П И С К А
КЪМ ОТЧЕТА НА БЮДЖЕТА ЗА 2012г. И ПРОЕКТА ЗА БЮДЖЕТ НА ОБЩИНА АКСАКОВО ЗА 2013 г.
През 2013г. трябва да се подготвим и изпълняваме бюджет като запазим постигнатото ниво на публичните услуги и продължим дейностите по тяхното подобряване. Предстоят тежки бюджетни решения в условията на ограничени финансови ресурси, като най-ценен съюзник на общината в този процес е местната общност.
При подготовката на проекта за бюджет е необходимо да отчетем и анализираме изпълнението на бюджета през предходната година. Какво постигнахме през 2012г. :
Община Аксаково прие през 2012г. бюджет, с който да създаде стабилна и в същото време достатъчно гъвкава и адаптивна финансова рамка, позволяваща да се привличат и акумулират значителни ресурси в подкрепа на общинските ни приоритети и инициативи.
В процеса на изпълнение на бюджета непрекъснато се предприемаха мерки, предотвратяващи натрупването на просрочени разходи и повишаващи събираемостта на собствените приходи:
- оптимизираха се разходите за храна, материали, вода, горива, енергия и текущи ремонти;
- само за шест месеца /от май до октомври вкл./ се осигуриха средства за карти за транспорт на пенсионерите навършили 68 години;
- стриктно се следеше за извършването на разходите до размера на постъпилите приходи;
- продължиха проверките по населените места за коректно деклариране на имотите и др., свързани с данъчните задължения;
- не се извършваха услуги на гражданите и фирмите, които имат задължения към общината;
- положиха се усилия и за изпълнение на приетата годишна програма за управление на общинската собственост;
В резултат доброто планиране на бюджета и на предприетите действия за увеличаване на приходите, в собствените приходи на Общината за 2012г. се отчете изпълнение на предвидените по бюджета, в сравнение с предходната 2011г., през която бе отчетено неизпълнение на собствените приходи с 2 060 784 лв.
Община Аксаково е разплатила всички свои задължения от предходната година, което не натоварва бюджета за 2013г.
Важно е да се отчете, че и през 2012г. се поддържаше нивото на предоставяните услуги и продължи дейността по подобряване на социалната и техническа инфраструктура на Общината:
- извършиха се необходимите текущи ремонти на улични и пътни настилки;
- завършиха се обекти по капиталовите разходи и се отпочнаха нови;
- поддържаше се нивото на уличното осветление, озеленяването и чистотата на територията на Общината, включително на гробищните паркове;
- ремонтираха се клубовете на пенсионера и други общински сгради;
- осигуриха се средства за провеждане на културни мероприятия във всички населени места в общината, както и за вече станалите традиционни „Пролетно надпяване” в с.Ген.Кантарджиево, празника в местността „Св.Марина” и „Есенното плодородие” в с.Кичево;
Изпълняваха се и проекти в социалната сфера, които продължават и през 2013г.:
1.Проект „Подкрепа за достоен живот” в партньорство с Агенцията за социално подпомагане, който позволи назначаването на 16 „Лични асистента” на 18 потребители.
2. Партньорско споразумение, в което Община Аксаково е партньор на Агенция за социално подпомагане, във връзка с изпълнение на Проект „И аз имам семейство” по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”
3.”Създаване на социално предприятие за обществено хранене в Община Аксаково” на стойност 298 116 лв.
4. „Нов избор – развитие и реализация”, код на операцията BG051PO001-1.1.03 – “Развитие”, финансиран по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”
През 2013г продължава изпълнението и ще се приключи проекта: "Изграждане инфраструктурни съоръжения за предотвратяване на наводнения в рискови зони на територията на Община Аксаково", в т.ч.:Почистване корито на река Батова и изграждане на предпазни съоръжения, включително реконструкция на мостове в с.Долище по ОП „Регионално развитие” на стойност 711 979 лв.
В резултат на непрекъснатите усилия на общинска администрация за осигуряване на допълнителни средства от актуални програми и организации през 2012г. бяха одобрени четири нови проекта:
1." Подобряване на градската инфраструктура за питейни и отпадъчни води в гр.Аксаково" по Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г” на стойност 13 482 600,20 лв.
2.„Подобрение на водоснабдителната мрежа на с. Кичево, община Аксаково” по Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. на стойност 1 351 166 лв.
3. " Изграждане на регионалната система за управление на отпадъците в регион Варна / Аксаково / по Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г” в партньорство с гр.Варна и гр.Белослав на стойност 34 418 964 лв.
4. „Протегната ръка за помощ в дома” по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” на стойност 220 320 лв.
Община Аксаково не е поела краткосрочни и дългосрочни дългове през 2012г.
По видове на приходите и разходите, както и направлението на разходите по дейности се вижда от Таблицата за приходите и разходите за Бюджет 2012г.
Условия през 2013г., в които ще се осъществява дейността на общината могат да се обобщят в следното:
- Общински съвет - Аксаково не е определил нови размери на местните данъци, ТБО и таксите за детските градини - действат ставките от предходната годитна;
- Завишена ефективност на процедурите за предпримане на действия по събиране на вземанията на общината от данъци, такси и др.;
- Оптимизирани разходи;
- Заделяне на резерв за непредвидени и неотложни разходи;
- Поемане на общински дълг, според възможностите за обслужването му;
- Строг контрол по извършването на разходи до размера на постъпилите приходи;
- Предприети мерки за изплащане на неразплатени разходи;
- Актуализирана структура на числеността на персонала;
- Осигурени трансфери от държавния бюджет за делегираните от държавата дейности;
- Въвеждане целодневна организация на учебния ден за учениците от І до ІІІ клас;
- Увеличен размер на отчисленията по Закона за управление на отпадъците;
- Въвеждане на раделно събиране на отпадъците;
- Нови ангажименти по Закона за устройство на територията;
Проектът за бюджет на община Аксаково за 2013г. е съставен съгласно нормативните разпоредби и стратегията за развитие на Общината.
Общо приходите са съставени съгласно определените в Закона за държавния бюджет на Република България за 2013г. субсидии за делегираните от държвата дейности, общата изравнителна субсидия, трансферите за зимно поддържане и капиталови разходи и собствени приходии.
Собствените приходи са предвидени в размера, близък до отчетеното изпълнение през 2012г. от такси от административни и технически услуги и доходи от собственост. Данъкът върху придобиване на имущество е разчетен в размер на 3%, данъкът върху недвижимите имоти е диференциран в рамките от 1,5 до 1,8 промила и остава непроменен през 2013г. Приходите от такса за битови отпадъци са предвидени в увеличени размери, сравнени с 2012г., така че да се осигурят разходите по предоставените услуги за сметосъбиране и сметоизвозване, депониране на отпадъците и поддържане чистотата на обществените територии, като включват и увеличените размери на отчисленията по Закона за управление на отпадъците. Размерът на таксата остава непроменен, тъй като са осигуряване на необходимите приходи са предвидени средства от повишаване събираемостта на стари задължения и преходния остатък от 2012г.
Запазват се таксите за ползване на детски градини и ясли в размер на 45 лв. на месец, а за децата в целодневните подготвителни групи – 2 лв. на ден.
Общият размер на проекта за бюджет е 11 450 184 лв., от които:
5 573 971 лв. за делегирани от държавата дейности, 5 513 464 лв. за местни дейности и 362 749 лв. за дофинансиране на държавните дейности.
По-високият размер на проекта за бюджет през 2013г., в сравнение с предходната 2012г., е главно в частта за делегираните от държавата дейности, тъй като са съобразени с приетите стойностни показатели за прилагане на стандартите в Закона за държавния бюджет на РБ за 2013г., но също и в местните дейности, породено от стремежа на общинска администрация да подобрява предоставянето на публичните услуги, така че Община Аксаково да е привлекателно място за живот на своите граждани.
По видове на приходите и разходите, както и направлението на разходите по дейности се вижда от Таблицата за приходите и разходите на проекта за Бюджет – 2013г.
ТЕКУЩИТЕ РАЗХОДИ по бюджета включват заплати и издръжка на общинските дейности, а това са: Образование; Здравеопазване; Култура; Читалища; Обредни домове и зали; Отбрана и сигурност; Общинска администрация; Общински съвет; Клубове на пенсионера; Домашен социален патронаж; Водоснабдяване и канализация; Осветление; Озеленяване; Чистота; Спорт; Изграждане, основен ремонт и поддържане на уличната мрежа, Служби и дейности по изграждане и поддържане на пътищата, Други дейности по благоустройството и Други дейности по икономиката, както средства за обслужване на общинския дълг.
За 2013 година в Бюджета на Община Аксаково е предвидено:
- Предвидени са средства за превантивни действия за намаляване на вредните последствия от кризи, бедствия и аварии в размер на 15 000лв.
- Осъществява се организираното сметосъбиране и сметоизвозване, като се запазва честотата на извозването на отпадъците, без да се променя общия размер на таксата за битови отпадъци;
- Включени са средства в размер на 35 000 лв. за почистване на микросметищата на територията на общината;
- Предвидени са средства размер до 63 600 лв. за карти за транспорт на пенсионерите навършили 68 години, които ще се издават от 01.05.2013г.
- За текущи ремонти и зимно поддържане на улици са предвидени 440 525 лв., които са със 100 000 лв. повече от предходната година;
- За ремонт на площадки и на спиркови заслони в населените места са предвидени 10 000 лв.;
- За текущ ремонт и издръжка на осветлението на улици и площади в населените места са предвидени 182 500 лв., с 2,5 пъти повече от предходната година, отчитайки повишената консумация на ел.енергия и допълнителни средства за подмяна на осветителни тела;
- За почистване на гробищните паркове се предвиждат средства в размер на 40 000 лв.;
- За подобряване на вида на паркове в населените места и благоустрояване на обществени терени, ще бъдат осигурени средства за озеленяване, ремонт и дезакаризация в размер на 91 500 лв.;
- За ремонти на сгради- общинска собственост /детски градини, кметства, клубове на пенсионера, читалища/ са планирани 120 000 лв., с 1,3 повече от 2012г.;
- За осигуряване на храна и издръжка в детските градини и домашния социален патронаж са предвидени 315 150 лв., които също са завишени в сравнение с предходната година, съобразно изискванията за храненето и поддръжката на заведенията;
Бюджета за КАПИТАЛОВИТЕ РАЗХОДИ е съставен в размер на 1 663 430 лв., от които 449 900 лв. са целеви трансфери, а 1 213 530 лв. са собствени средства.
Инвестиционната политика на Община Аксаково за 2013г. е изразена в Поименен списък на капиталовите разходи.
В Бюджета за Капиталовите разходи са планирани :
247 000 лв. за проектиране, ремонт, изграждане и рехабилитация на общински пътища;
67 000 лв. за В и К съоръжения;
274 000 лв. за разширение и обзавеждане на ОДЗ "Дружба" гр.Аксаково;
32 298 лв. за проект за разширение на ОДЗ "Детство мое" гр.Аксаково;
120 000лв. за изграждане на административна сграда в с.Изворско;
43 195 лв. за основен ремонт на ЦДГ с.Любен Каравелово;
144 000 лв. за реконструкция улично осветление по населени места на територията на община Аксаково;
60 000 лв. за оборудване и обзавеждане за сградата на читалище „Просвета” в град Аксаково.;
80 000лв за изграждане на сграда за "Пожарна" в гр.Аксаково
115 400 лв. за планове на новообразувани имоти и Общ устройствен план на Община Аксаково, изработка на подробни устройствени планове и оцифряване на планове;
127 922 лв. за собствено финансиране на недопустимите разходи по проект
" Изграждане на регионалната система за управление на отпадъците в регион Варна / Аксаково / и др.
Като резюме на изложеното до тук може да се каже, че в бюджета за 2013г. са предвидени оптимален размер от средства, с които Общината да осъществява своята дейност, така че да запази постигнатото ниво на публичните услуги, да продължи дейностите по тяхното подобряване и отговори на нарастващите потребности и очаквания на гражданите.
За осигуряване поддържането и подобряване на административните услуги извършвани от Общината, от голямо значение е да постъпват достатъчно приходи. Важна роля за това е събираемостта на местните данъци и такси, както за текущия, така и за минал период.
От голямо значение за повишаване на собствените приходи е и правилното управление на общинската собственост, за което през 2013г. Общински съвет Аксаково ще приеме Годишна програма за управление на общинската собственост.
Освен средствата, които са заделени в ЦБ със ЗДБРБ за 2013г. за Община Аксаково и собствените приходи, и през тази година общинска администрация непрекъснато ще полага усилия за осигуряване на допълнителни средства от актуални програми и организации, които подкрепят общински проекти, дарения и др.
Освен, че ще се изпълняват вече одобрените проекти, през 2012г. и 2013г. са внесени още три проекта по оперативните програми на Европейския съюз:
„Програма за развитие на селските райони 2007-2013г.”, към СНЦ „МИГ ДЕВНЯ – АКСАКОВО”
Проект: „Ремонт и подобряване на сградата на читалище „Просвета” в град Аксаково”
Проект: „Изграждане на център за изложения „Произведено на нашата територия”” в с.Климентово
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007-2013г.”
Проект: „Ръка за ръка с поглед към света”